Történetek a sportból nem csak sportolóknak

Történetek a sportból nem csak sportolóknak

FC Barcelona - sokkal több, mint egy klub

Alázatosság, erőfeszítés, ambíció, tisztelet, csapatmunka

2019. október 23. - DISCSzabi

Éppen a Slavia Praha - FC Barcelona meccs kezdését várom, ami sokkal több lesz nekem, mint egy újabb Barça meccs. Miután október 17-22. között életem legnagyobb szakmai- és sportélményét élhettem át az FC Barcelona Innovation Hub rendezvényén, - ahol megismerkedhettem a klub legbenső működésének egyes részleteivel is, - még inkább elkötelezetté váltam irántuk. Bizsergő érzés kerít hatalmába, ahogy erre az útra és a klubra gondolok.

Az elmúlt négy hónapban „A versenysport pszichológiája” c. online képzésre jártam az FC Barcelona szervezésében, és a részvételem miatt válthattam belépőt a szakmai programra. Merthogy nem maguknak őrzik a kiemelkedő tudásukat, hanem önálló képző- és innovációs központot működtetnek, képzéseket kínálnak, megosztják tudásukat a világgal (eddig 10 ezren tanultak náluk 80 országból). Persze ezzel ők is nyernek, bevételt generálnak, megméretődnek, visszajelzéseket, ötleteket kapnak, erősítik a márkájukat. Hiszek abban, hogy ez a fajta működés nemcsak a sport világában, hanem a vállalati szektorban is követendő példa. Jobbá válna a világ.

74372113_974495283044707_938786504086388736_n_1.jpg

Més que un club (magyarul: Több, mint egy klub)

Láthatjuk a Camp Nou lelátóján, plakátokon, termékeken, mindenütt. A Barça szurkolók többsége ismeri a magyar jelentését is. Ha voltak stadiontúrán, vagy utána olvastak, azt is tudhatják, hogy 1899-ben alapította a klubot egy svájci úriember (katalán nevén Joan Gamper), és a gránátvörös-kék színt is otthonról hozta magával (FC Basel).

 A saját szubjektív nézőpontomon keresztül összegyűjtöttem, hogy az FC Barcelona miért valóban több mint klub:

  •  Az FC Barcelona egyben a katalán nemzeti öntudatot is jelképezi, mivel a múltban (különösen Franco diktatúrájának idején) a katalán öntudat bármely egyéb megnyilvánulását büntették. Részben erre vezethető vissza a klub nagymértékű rivalizálása a Real Madriddal szemben, amely annak idején a Franco-rendszer támogatását élvezte. Nem a legideálisabb időpontban zajlott a rendezvényünk. Katalán politikai vezetők bebörtönzése miatt hatalmas tüntetések alakultak ki a városban, de ezek a Camp Nou környékét nem érintették. Viszont voltak olyan résztvevők, akik csalódottan vették tudomásul, hogy a hétvégi El Clasico-t decemberre halasztották biztonsági okokból, mert készültek rá.
  • A klub úgy működik, mint a legkiválóbb vállalatok a gazdaság más szektoraiban. Amit hétről hétre látunk a pályán, Messi cselei, a látványos játék, a gólok mögött egy minden szinten profi gépezet működik felkészült szakemberekkel. Külön részleg van a taktika, a játékrendszer módszertani fejlesztésére, a sportorvosi háttérre, a táplálkozási tanácsadásra, a mentális támogatásra, a digitális, technológiai alkalmazásokra, a 24 órán át gyűjtött adatok elemzésére, a kereskedelmi feladatokra, az üzletfejlesztésre, vásárlói és szurkolói igények kutatására és előrejelzésére, az FC Barcelona márka menedzselésére, a tudás megosztására.
  • Magyarként különleges élmény volt látni, ahogy ápolják, és őrzik az értékeiket, közöttük Kubala László emlékét is (szobrot is állítottak a tiszteletére), akinek kiváló játéka miatt nőtték ki a régi stadiont, és felépülhetett a Camp Nou 1954-57 között. A turisztikai látványosságként is működő múzeum pedig évente 4 millió látogatót fogad. Úgy tartják, hogy Barcelonában két katedrális van. A Sagrada Familia és a Camp Nou.

75233846_2519195278157547_6838544317074636800_o.jpg

  • A klub az 1899-es alapítás óta, azaz 120 éve a tagok tulajdonában van (nincs Kft., Rt., jövő-menő tulajdonosok), és az értékeiket generációról generációra adták át. Közösségi tulajdon közösségi célokkal. Nem a profit ösztönzi őket. Az Espai Barça névre hallgató 32 ezer négyzetméteren megvalósuló stadionmegújítási programot (a Camp Nou felújítása és 105 ezresre bővítése, új 10 ezres sportcsarnok építése, a stadion mellett szórakoztató, vendéglátó terület, iroda épületek, zöld területek, kerékpárutak létrehozása, Johan Cruyff stadion megépítése a La Masia akadémia mellett a B csapatnak, kiemelt utánpótlás csapatoknak, az idén májusban BL döntőt játszott női csapatnak) is együtt döntötték el.
  • Mivel minden kiadásra maguknak kell a bevételeket megteremteni, bármely döntésüknél a fenntarthatóságot tartják szem előtt elsődlegesen. Az augusztus végén átadott Johan Cruyff stadion így lett 6 ezres kapacitású, és így válik a stratégiájuk a következő időszakban még inkább szurkolói központúvá.

74643602_785366865233463_5632410169125109760_n_1.jpg

  • Elsőként embert, majd játékost nevelnek. Ügyelnek a sportolóik iskolai és közösségi előmenetelére is, egyéni karrierterveket készítenek, amiket nyomon is követnek.
  • A legkisebbeket foglalkoztató utánpótlás csapatoktól kezdve azonos módszereket alkalmaznak, az edzésmunka, a játékrendszer is hasonlóan működik, még a 4 éve profivá vált női csapatnál is. A játék örömének fenntartása, az egyedi stílus megőrzése és nem az eredményesség van a fókuszban (de ez is jön). Persze sztárokat ezen túl is fognak igazolni a versenyképesség fenntartása miatt, de a stratégia sosem változik, továbbra is prioritás a helyi nevelésű játékosok képzése és az első csapatba való beépítése.

la_masia.jpg

  • Az Öregfiúk Egyesületben a volt játékosaikra is figyelnek, de nem csak a sztárokra. Azokra is, akik utánpótlás szintig jutottak. A most aktív játékosok a fizetésük 0.5%-át utalják az egyesületnek. Ebből adnak segítséget kórházi ellátásra, képzésre, lakbérre, kinek mire van szüksége.
  • Vissza akarnak adni valamit a társadalomnak is. Alapítványt működtetnek, amely segítségével Katalóniában és a világ minden részén nehezebb sorsú gyermekeknek segítenek különböző programokkal kitörni a nehéz helyzetből a sport erejével (a játékosok fizetéséből szintén 0.5%-a megy az alapítványhoz). Láttátok már a mez hátuljának alsó részén az UNICEF feliratot? Nem ők szponzorálják a klubot, hanem épp ellenkezőleg a klub népszerűsíti ezáltal az UNICEF-et a világ egyik legismertebb márkájának segítségével (FC Barcelona). Sok 10 millió EUR ezen gesztus piaci értéke.

Az egyetlen magyar klub, amely részt vett a rendezvényen a vajdasági Topolya SC volt (Magyarországról egy gyógymasszőr kolléga és én vettem részt). Képviselője feltett egy sokak által üdvözölt kérdést az FCB márka menedzserének:

„Bámulatos, amit az FCB felépített, és működtet, ezzel kevesen képesek versenyezni a világon. Mit ajánl egy kisebb klubnak? Mit tegyenek, ha előre akarnak lépni?” A válasz így hangzott: „Találják meg a klub egyediségét, fő értékeit, kövessék és kommunikálják ezeket. Építsenek fel egy profi szervezetet, szerethető, helyi nevelésű játékosokra épülő csapatot, legyen jó a foci. Mindenek felett pedig jó kapcsolatban legyenek a helyi közösséggel, vállalkozókkal, szurkolókkal, mert ők a legfontosabbak.”

Fontos lenne megtanulnunk olvasni a sorok között, és lefordítani magunknak a lényeget (például a saját városomban, Szombathelyen is, hogy milyen jövője van egy labdarúgó klubnak teljesen leépített utánpótlással, és tőle függetlenül működő akadémiával?). Magyarországon javultak a körülmények, a stadionjaink megépültek, a játékos fizetések megnőttek (de nem a klubok gazdasági és sportszakmai teljesítményének köszönhetően), vannak akadémiák is (akiket időnként megvizsgál a belga Double Pass cég kevés következménnyel), de a tartalom és a minőségi munka ezt még nem követte, ahogy a sportszervezetek szervezettsége és személyi hátterének színvonala sem. Ezek nélkül nemhogy felzárkózás nem lesz, hanem tovább nyílik az olló. Saját szememmel láttam és hallottam az elmúlt 6 napban Barcelonában azt, hogy a világ merre tart…. és nemcsak az FCB, mert őket nem lehet utolérni, de a világ 43 országából voltak résztvevők (kb. 130 az első napokban), még Guatemalából is jöttek tanulni. Többek között edzők, erőnléti szakemberek, sportpszichológusok, táplálkozási, fizioterápiás szakemberek, klubvezetők, marketingesek. Tapasztalatokat cseréltünk, mindenki élményekkel és új tudásokkal gazdagon tért haza.

fb_img_1571748004853.jpg

Ahogy hazaértem, ifj. Iszak Sándor (a Haladás legenda Iszak Sándor fia, aki edzőként dolgozik) felhívta a figyelmemet Ferenczi Attila (futballszakíró, játékelmélet kutató és fejlesztő) Facebook közleményére:

„Labdarúgó konferenciát szerveznénk, azzal a nem titkolt céllal, hogy tudást vinnénk be a futballiparágba. Másik kitűzött célunk az lenne, hogy alternatívát mutatnánk az MLSZ-nek, rajtuk kívül is létezik tudás. Előadókat keresünk, értelmes témával, iparági szintű hasznosítási lehetőséggel, mély gondolatokkal, speciális tudással.

Örömmel jelentkeztem a felhívására, és bemutatom az AthleteDISC és CoachDISC profilok rendszerét (többek között a játékosok és edzők önismerete, mentális állóképessége, a játékos-edző kapcsolat, a csapatokon belüli kommunikáció és együttműködés fejleszthető általa), amellyel a mentális területen világszínvonalú módszert vezetünk be Magyarországon is. Izgalommal várom a rendezvényt!

Força Barça! Hajrá magyar sport!

A bejegyzés trackback címe:

https://sportsdiscourses.blog.hu/api/trackback/id/tr5415258042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása